Website kami untuk rujukan anda....

Sunday 12 August 2012

Selamat Balik Kampung Untuk Beraya..........

Hari ni dah 12 hb Ogos 2012. Lebih kurang seminggu lagi Umat Islam di Malaysia dijangkakan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Kami jangkakan bermula minggu ini, jalan raya-jalan raya di seluruh Malaysia akan mulai sesak dengan kenderaan samada untuk keluar shopping raya atau balik ke kampung halaman.

Mulai semalam jugak PDRM melancarkan Ops Selamat (bagi menggantikan Ops Sikap yang diadakan pada tahun-tahun yang lepas). Ops Selamat ini bunyinya lebih lembut sikit jika dibandingkan dengan Ops Sikap yang bunyinya lebih tegas. Ops Selamat juga diharapkan PDRM lebih berusaha kearah mendidik pemandu2 kenderaan di Malaysia ni. Harapnya jugak speed trap point tu tak perlulah sebanyak apa yang telah dilakukan pada tahun-tahun sebelum ini. InsyaAllah, perbelanjaan untuk ops tahun ni akan dapat dijimatkan. Walaubagaimanapun, harap2 kadar kemalangan juga berkurangan. Barulah betul. PDRM kenalah fikirkan apa program yang efisen bagi mendidik pemandu2 ni. Jangan ingat nak saman aje.

Rempit trend terkini? Jangan amalkan semasa konvoi. - gambar hiasan. 

Bagi penunggang2 motorsikal semua, ingatlah bahawa kita seperti tembikai. Kalau kemalangan, kita sememangnya akan jadi mangsa walaupun kita ni betul dari segi undang-undang. Bagi pemandu kenderaan2 yang lebih besar tu, prihatinlah dengan kewujudan motorsikal2 di sekeliling anda tu. Kalau motorsikal berkuasa tinggi tu mungkin senang perasan sebab lampu headlightnya besar tapi kalau cub yang kecik2 ni... alahai.... kekadang pemandu kenderaan besar2 ni tak ambik kisah pun kan? Betul tak? Janganlah macam tu Bro... Kami pun manusia jugak, ada hati dan perasaan. Ada keluarga yang sedang menunggu kepulangan kami. So please..... respect each other ok.

Siapa pun cuai, kitalah yang menjadi mangsa - gambar hiasan.

Kepada sahabat2 yang berniat untuk konvoi tu.... ingatlah pesan kami. Konvoi tu memang bagus dan seronok kalau kena caranya. Kalau sahabat2 mempunyai rakan konvoi yang ramai yang lebih daripada 5 orang, seeloknya pecahkan kepada 2 kumpulan. Lantik leader konvoi. Rancang betul2 jalan yang akan dilalui dan tempat mana yang akan singgah untuk berehat. Tempoh masa paling lama untuk menunggang ialah 3 jam. Jangan lebih 3 jam baru nak berhenti rehat. Badan dan fikiran menjadi terlalu letih. Apabila berhenti rehat plak, jangan tergopoh2 untuk makan minum dan solat. Fikiran perlu tenang untuk memulakan perjalanan semula. Tenaga perlu di caj semula untuk perjalanan seterusnya.

Konvoi yang lengkap dan selamat - gambar hiasan.


Semasa konvoi pula jangan berlumba sesama sendiri, jangan menunggang dengan cara beriringan. Bagi ruang kepada kenderaan2 lain memotong kita. Menunggang mestilah dalam lurusan dan jarakkan antara satu sama lain dalam jarak yang selamat andainya orang dihadapan terjatuh atau sebagainya. Pakaian amat penting semasa konvoi. Seeloknya pakai safety vest. Lampu hadapan wajib berfungsi dan nyala. Inilah satu2nya alat pada motorsikal kita yang mampu menarik perhatian kenderaan2 lain tentang kehadiran kita berhampiran mereka.

Konvoi motorsikal yang tak teratur - gambar hiasan.

Satu lagi pesanan kami, ambiklah insuran Personal Accident (P.A). P.A insuran ni melindungi penunggang2 daripada gantirugi kemalangan. Hanya beberapa ringgit sahaja premiumnya. Insuran yang ada dengan cukai jalan motor tu hanyalah melindungi kerugian pada kenderaan kemalangan sahaja ye. Jangan salah faham plak.

Oklah, apa2 pun selamat balik kampung. Semoga selamat sampai ke kampung halaman masing2. Bye.     

No comments:

Post a Comment